28 sep 2007

Nieuw Intergem/Eandis kantoor

Vanochtend hebben Intergem en Eandis hun nieuw klantenkantoor aan de Kaai 15 in Geraardsbergen voorgesteld. De officiële opening vond plaats in aanwezigheid van Eric Spitaels, Eerste Schepen van Geraardsbergen, en Paul Van de Casteele, voorzitter van Intergem.

Een aantal opdrachten binnen de vrijgemaakte energiemarkt vergt een specifieke dienstverlening, waarvoor de gemengde distributienetbeheerders en Eandis een netwerk van klantenkantoren uitbouwen, om zo de contactmogelijkheden voor de klanten uit te breiden. In het nieuwe klantenkantoor te Geraardsbergen kan men terecht voor informatie rond aansluitingsvoorwaarden i.v.m. aardgas en elektriciteit,
rationeel energiegebruik en procedures bij betaalproblemen.

Intergem is aangeduid als distributienetbeheerder en is actief in de provincie Oost-Vlaanderen. Distributienetbeheerders staan in voor de exploitatie, de bouw en het onderhoud van de netten elektriciteit en aardgas en de bijhorende infrastructuur. Daarnaast voert Intergem een aantal zogenaamde openbaredienstverplichtingen uit, die zich vooral situeren op het vlak van rationeel energiegebruik (REG) en de rol van sociale leverancier voor huishoudelijke klanten die opgezegd zijn door hun leverancier en geen nieuwe leverancier meer vinden.
Voor al deze activiteiten doen de Vlaamse gemengde distributienetbeheerders een beroep op Eandis.

Alles wat te maken heeft met de energielevering en de facturering, is geen opdracht voor Intergem, maar voor de verschillende energieleveranciers (met uitzondering van de rol als sociale leverancier).

In het klantenkantoor kan men terecht met alle vragen die verband houden met netten en aansluitingen elektriciteit en aardgas. Klanten kunnen er terecht voor alles wat te maken heeft met bijvoorbeeld een nieuwe aansluiting. Wie in de bouwfase zit, heeft behoefte aan duidelijke informatie over zijn aansluiting, de noodzakelijke voorwaarden, de termijnen van uitvoering en de prijs. Maar ook voor bestaande aansluitingen kan er behoefte zijn aan informatie of aan bepaalde wijzigingen zoals een verzwaring, een verplaatsing of een wegname van een meter.

In het klantenkantoor kan men een REG-adviseur ontmoeten. Die geeft specifiek advies over acties die rond REG worden gevoerd, over energiebesparende technieken en over de REG-premies. Dit is vooral van belang voor wie bouwt of verbouwt.

Een andere opdracht in de dienstverlening van de distributienetbeheerder heeft een sociale dimensie. In een vrije energiemarkt kunnen leveranciers hun klanten, die bijvoorbeeld slecht betalen, opzeggen. Die klant moet dan op zoek naar een nieuwe leverancier, maar indien hij die niet vindt, is een wettelijke regeling getroffen. Bij huishoudelijke afnemers die door hun leverancier worden opgezegd en geen nieuwe stroom- of gasleverancier vinden, zal de distributienetbeheerder van de gemeente waar de afnemer woont, vanaf het einde van de opzegtermijn verplicht instaan voor de levering van elektriciteit en/of aardgas. De distributienetbeheerder wordt dan sociale leverancier.

Openingsuren klantenkantoren

Het nieuwe Intergem- en Eandiskantoor is open op:

– maandag, donderdag en vrijdag van 8u30 tot 12 uur en van 12u30 tot 16 uur
– dinsdag van 14 tot 18 uur (voormiddag gesloten)
– woensdag van 8.30 tot 12 uur (namiddag gesloten)

Enkele interessante nummers

Gasreuk: 0800/ 65 0 65
Storingen en defecten: 078/ 35 35 00
Ombudsdienst: 0800/ 600 01
Defecte straatlampen: 0800/ 6 35 35 of “>www.straatlampen.be

 


Meer streeknieuws
uit Geraardsbergen hoor je ook elke dag op radio MIG in Geraardsbergen via fm 104.9. Heb je zelf nieuws te melden of organiseer je een activiteit? Mail onze redactie via info@radiomig.be.

 


Verder lezen

Volgende bericht

Vissterfte op Dender


Vorige bericht

Nieuw politiegebouw


MIG

Enjoy The Music!

Nu op de radio

Titel

Artiest

Background