De gratis parking aan de Oudenaardsestraat staat elke morgen om 6u40 helemaal volzet. Op de parking langs de sporen is er dan al lang geen plaats meer te bespeuren. Ook onder het viaduct (kant Oudenaardse Poort) staat alles dan al compleet vol.



Ook in de Nieuwe weg zoeken vele treingebruikers een parkeerplaats voor hun wagen. De treinreizigers proberen nadien hun wagen kwijt te raken op de parking van de Vooruitzichtstraat. Voor de pendelaars, die voor half acht de trein nemen, lukt het nog net. Maar op dinsdag en donderdag is het daarna even toertjes rijden en hopen dat er nog een plaatsje te bemachtigen is. Vanaf 7u50 worden wagens geplaatst op plaatsen waar ze niet meer thuishoren en dit bij gebrek aan een plaatsje.

Plaatselijke weide, mogelijke oplossing voor parkeerprobleem

Een doorn in het oog van de pendelaars is de weide waar in de zomer geiten of schapen op rondlopen. Deze weide is 30 meter op 25 meter. Daar kunnen er makkelijk 40 wagens op geparkeerd worden. Deze weide is neergepoot middenin de parking van de Vooruitzichtstraat. Niemand begrijpt dat dit weiland nog steeds niet is omgetoverd tot parking.

In 2003 beloofde toenmalig burgemeester Guido De Padt reeds de eerste stappen te ondernemen om de parking uit te breiden en deze bewuste weide te onteigenen. Dit was de periode dat nog veel treinreizigers hun wagen achter lieten op het terrein van de leegstaande gebouwen van Electrabel in de Papierenmolenstraat. Tot op heden is hiervan echter nog niets concreets gerealiseerd.



Huidig burgemeester Freddy De Chou (Sp.a) is zich bewust van het probleem. "Ik sprak enkele dagen terug nog met een zoon van de eigenaar om tot een aankoop te kunnen komen van deze weide. We hopen echter om tot een compromis te komen over de prijs van de weide. We zouden eventueel ook kunnen overgaan tot een onteigening bij hoogdringendheid voor openbaar belang. Een dergelijk voorstel zou dan ook de goedkeuring moeten krijgen op de gemeenteraad", weet de burgemeester.

"Het masterplan rond de stationsomgeving van Geraardsbergen start ten vroegste maar eind 2012 en zou in vier of vijf fasen uitgevoerd worden. Eind 2010 zal wel een uitbreiding van 120 parkeermogelijkheden aan het zwembad gerealiseerd worden. Deze parking is gelegen op een vijf à zevental minuten stappen van het station. Ook de scholen, het ocmw-personeel en het verplegend personeel van het ASZ-ziekenhuis zouden makkelijk gebruik kunnen maken van deze parking. Tijdens de weekends biedt het dan weer de plaats voor shoppers van het handelscentrum", alldus burgemeester De Chou.



De NMBS is er zich van bewust dat steeds meer klanten de trein nemen voor hun verplaatsing woon-werk-verkeer. Vele gebruikers rijden, mits tussenkomst van hun werkgever, gratis en velen zijn de files beu. De NMBS heeft berekend dat er momenteel 640 parkeerplaatsen nodig zijn voor de pendelaars, in de onmiddellijke stationsomgeving. Nu zijn er reeds een 580 beschikbaar. Na het realiseren van het masterplan, dat start na 2012, zouden er 805 voorzien worden.

Het Masterplan moet een duurzame oplossing bieden op lange termijn. Verschillende partijen zoals NMBS, De Lijn, stadsbestuur en privé-investeerders moeten om zo 'n masterplan te kunnen realiseren alle mogelijke projecten bestuderen en analyseren. Of er in 2013 gestart zal kunnen met de eigenlijke werken hangt dan nog af van de investeerders en de beschikbaarheid van budgetten.